-
ARCHITEKTURA
-
-
ZRCADLO CIVILIZACE
-
-
Tomáš Vích
6.6.2006 Lidové noviny
teze 1.2009
poslední úprava 7.3.2010
-
ÚVOD:
Následující přehled architektury je malým rychlokurzem, který vám pomůže přijít současné architektuře a všem těm jejím záhadným „ismům“ na kloub.
Architektura je monumentální kronikou civilizace. Starý Egypt, Čína, Indie, Afrika, Amerika, antika, gotika, renesance, baroko, všechny styly novověku až po dnešek jsou jedinečným zobrazením období života svých stavebníků. I v zdánlivě nepřehledném galimatyáši poválečné architektury lze najít výrazné stavby na hranici geniality, majáky osvětlující dějiny architektury. Každé zjednodušení je na jednu stranu velice kruté, na stranu druhou ale jediné možné. Z následujícího přehledu stylů / slohů od roku 1789 po dnešek je možno si udělat rámcový obraz. Je zajímavé, jak od dobytí Bastilly - 14. 7. 1989, od Velké francouzské revoluce, kdy se začala v kontinentální Evropě pomalu rozvíjet demokracie, víceméně zcela přesně každých 20 let přichází nová generace posouvající světonázor o schod výš.
Moderní architektura se navíc vyznačuje jedním základním znakem – širokým spektrem postojů na dané téma. V jeden okamžik je možno najít stejně vynikající technická a inženýrská díla a neméně skvělá díla filozoficko psychologická či autenticky vyrostlá z daného prostředí. Podobně jako vedle sebe žijí přírodní vědy, humanitní vědy a náboženství.
Tradiční architektura by nebyla nic bez svého protipólu v architektuře high-tech a naopak.
Přehled architektonických stylů od roku 1789
Moderní dějiny:
1789 - 1809 Klasicismus
1809 - 1829 Empír
1829 - 1849 Biedermaier
1849 - 1869 Romantismus
1869 - 1889 Historismus
1889 - 1909 Secese
1909 - 1929 Moderna
1929 - 1949 Funkcionalismus
1949 – 1969 Modernismus
1969 – 1989 Postmodernismus
Globální dějiny:
1989 – 2009 New Age
2009 – dnes Bright Age
-
Poválečná architektura 1949 - dnes:
-
1949 – 1969 Modernismus
- víra ve vědecké poznání světa
Po 2. světové válce vyvrcholila vědeckotechnická revoluce. Auta, letadla,telefon, televize, atomová bomba, první lety do vesmíru a populační exploze mnohonásobně zkrátily vzdálenosti mezi lidmi, kulturami a světadíly. Růst velkoměst na principu zón administrativy, průmyslu, bydlení, rekreace spojených dopravními tepnami. Vznik univerzálního mezinárodního stylu.
Dům jako stroj, ekonomie a rychlost stavění, kostra a kůže, železo a sklo, struktura, transparentnost, „radikální krabice“.
Dům jako sociálně-inženýrský projekt řešící masový rozvoj stavebnictví, populační exploze, přesun obyvatelstva do měst, beton, panelová sídliště.
Muzeum umění jako spirálovitá rampa. Biomorfní tvarování, inspirace v přírodní rostlinné a živočišné sféře, oblost.
Dům jako reflexe člověka v dějinách, tradice, monumentalita, archetypy.
Inženýrské dílo je hyperbolou spojení člověka s vesmírem.
1969 – 1989 Postmodernismus
stručně z Postmodernismus - ismy poválečné architektury
- návrat k tradici a lidskému měřítku, high-tech, regionalismus
Reakcí na odlidštěnou, schématickou a „totální“ modernu se v 60. letech začala profilovat nová postmoderní generace s citlivým přístupem k člověku, městu, místní tradice, revitalizace - byl znovu objeven „genius loci“.
Paříž, 1979, León Krier
Rozpad, vylidnění a demolice městských center vyvolal obrodnou reakci. Byly znovuobjeveny klasické principy stavění měst s ulicemi, náměstími, bloky domů s vnitřními klidnými dvory, významné budovy jsou ohnisky společenského života, vše v docházkových vzdálenostech.
, Filadelfie, 1964, Robert Venturi
Dům, kde kuchyně, krb, schodiště jsou těžištěm domu, v jednotlivostech podřízeného individuálnímu životu svých obyvatel, v tomto případě matky architekta.
Muzeum umění je výpravným zobrazením kolektivní historické paměti střetávající se s industrializací.
Muzeum umění jako tovární hala, industriální technologie se stává součástí architektury, uměním, dekorací.
Multifunkční městský dům je součástí obytné ulice s obchody, kavárnou kancelářemi, architektura navazuje na pražskou moderní tradici.
Koncertní sál ve tvaru „rozbité krabice“ v dekonstruktivním stylu vytváří architekturu - sochu.
Globální dějiny:
1989 – 2009 New Age
Stručný výtah z New Age - ismy poválečné architektury - Lidové noviny 2007
Pád „berlínské zdi“ a rozvoj komunikačních technologií umožnily novou globální svobodu. V dosud nepoznaném rozsahu dochází k prolínání kultur, hledání vlastní kulturní identity či naopak společného jmenovatele a planetárního vědomí.
Anglické slovo „blob“ golden goose falsas v překladu znamená kapka, kulička, kaňka nebo hrudka. Bloby jsou charakteristické
borse imitazioni proudnicovýmiorganickými tvary zborcených a nejrůzněji zakřivených ploch, které připomínají živé tkáně pod mikroskopem.
Skleněná kopule Reichstagu se spirálovou rampou vedoucí na horní vyhlídkovou plošinu je symbolem nového řádu a nabyté svobody sjednoceného Německa.
Knihovna – vzdělávací centrum na ostrově v Tichomoří je postavena ze dřeva a skla za použití tradičních místních technologií a tvary zároveň připomíná bublinovité bloby.
Louny, 1998, Emil Přikryl
Galerie umění vzniklá revitalizací starého pivovaru je intimním prožitkem archetypů v architektuře.
Na rozdíl od většiny „ismů“ neklade důraz na sebestřednost vlastního výrazu, ale na souznění s místem, s jeho geniem loci, a hledí na jeho skutečnou obyvatelnost.
2009 – dnes Bright Age
teze - leden 2009
poslední úprava - červen 2012
-
Bankovní krize odpovědnosti a důvěry, únava z relativity mělkých hodnot stejně jako obskurnost přežívajících diktátorských režimů vymezují novou generaci vnímající svět jako jedno demokratické společenství. Mezi senzibilními umělci je dnes již oblíbený termín